Relacje i zdjęcia z warsztatów

drukuj

03.12.2011
Techniki radzenia sobie ze stresem.

Pojęcie STRES jest znane każdemu z nas. W mniejszym lub większym stopniu jest on obecny w życiu każdego człowieka. Dlaczego się stresujemy? Jak sobie ze stresem poradzić? To pytania, na które usiłowaliśmy wspólnie odpowiedzieć w czasie warsztatu.
W pierwszej części warsztatu grupa dowiedziała się czym jest stres, nauczyła się odróżniać stres korzystny, czyli taki, który przynosi poczucie spełnienia, satysfakcji i sensu od stresu niekorzystnego, który utrzymując się długo doprowadza do wyniszczenia i choroby. Omówiliśmy również ciąg przyczynowo skutkowy: stresor – stres – choroba wraz z modyfikatorami, czyli czynnikami osobowościowymi mającymi wpływ na poziom odczuwania stresu oraz strategiami radzenia sobie ze stresem, które każdy z nas, często w sposób nieświadomy, stosuje.
Następnie uczestnicy wypełnili testy na oznaczenie obszarów funkcjonowania najmocniej narażonych na stres. Ku zaskoczeniu wielu z nich okazało się, że wbrew pozorom całkiem nieźle radzą sobie ze stresem. Ponieważ grupa była kameralna mogliśmy swobodnie omówić wyniki tych testów. Wywiązała się żywa dyskusja.
Podczas drugiej części zajęć uczestnicy otrzymali PIGUŁKĘ ANTYSTRESOWĄ, czyli nauczyli się metod radzenia sobie ze stresem w czterech obszarach:
• Emocje – jak zidentyfikować pojawiające się emocje oraz w jaki sposób je rozładowywać w sposób konstrukcyjny, tak aby nie robić krzywdy sobie ani naszym bliskim.
• Myśli – tu dużo rozmawialiśmy o roli pozytywnego myślenia; uczestnicy nauczyli się rozpoznawać swój „monolog wewnętrzny”; przyjrzeli się poczuciu własnej wartości – poznali swoje zasoby i ograniczenia; zapoznali się również z technikami afirmacyjnymi oraz wizualizacyjnymi.
• Zachowanie – inicjuj zmianę – w walce ze stresem nie musimy być biernymi ofiarami tego, co nam los przynosi, możemy sami zaplanować działania; Ten, kto ma cel w życiu, może znieść niemal wszystkie przeciwności losu.(Nietzsche); uczestnicy opracowali sobie własną strategię działania opartą na sformułowaniu celu metodą SMART.
• Ciało – uczestnicy przećwiczyli różne metody relaksacyjne oparte na pracy z oddechem, medytacji oraz wizualizacjach. Ta część podobała się najbardziej.

W walce ze stresem ważna jest świadomość. Znajomość siebie, swojego otoczenia i głęboka wiara w to, że mamy wpływ na to co się dzieje w naszym życiu i potrafimy to zrobić, a przede wszystkich ogromna praca nad sobą, to jedyne metody skutecznej walki ze stresem.

Na koniec chciałabym podziękować grupie za ich ciężką pracę w czasie warsztatu, za żywe dyskusje, zaangażowanie w ćwiczenia oraz za cudowną atmosferę jaką udało się nam wspólnie stworzyć. Życzę wszystkim powodzenia w realizacji wyznaczonych celów oraz tego, żebyście to Wy kontrolowali wasz stres, a nie stres rządził Wami.

Monika Biela




Start | Copyright © WSZP 2008 | Napisz do nas | Polityka prywatności